Предмет дисципліни – життєтворчість дисидентського покоління поетів як альтернативний щодо соцреалізмівського канону сегмент українського літературного процесу доби політичних репресій 1960–80-х рр.
Мета дисципліни – сформувати у здобувачів вищої освіти здатність оволодіти теоретичними та історико-літературними знаннями про інакодумство в Україні, правозахисну діяльність і творчий доробок українських поетів-дисидентів (Івана Світличного, Василя Стуса, Ігоря Калинця, Ірини Калинець, Тараса Мельничука, Степана Сапеляка, Івана Сокульського); забезпечити уміння співвідносити їхні художньо-публіцистичні твори з ідеологічними і суспільно-політичними проблемами часу та розуміння естетичної природи дисидентського тексту в соціокультурному контексті доби.
Результати навчання.
У результаті опанування дисципліни здобувачі знатимуть:
· суспільно-політичні та культурно-мистецькі передумови виникнення дисидентського руху в Україні;
· культурно-історичні та філософські підстави формування дисидентського типу свідомості;
· джерела естетики і поетики дисидентів;
· особливості індивідуального стилю митців-дисидентів;
· художні та науково-публіцистичні тексти репрезентантів дисидентського кола поетів;
· місце літературного дисидентства в національному історико-літературному процесі другої половини ХХ століття;
У результаті вивчення дисципліни здобувачі умітимуть:
· виявляти найпримітніші факти інакодумства в українському історико-літературному процесі другої половини ХХ століття;
· визначати понятійний апарат системного аналізу поезії дисидентів у руслі її специфіки;
· характеризувати тип художньої свідомості інакодумців;
· розмежовувати ідеологічний та естетичний дискурси дисидентського тексту;
· виявляти ресурси індивідуальної поетики митців-дисидентів у системній єдності з іншими сферами діяльності.
· самостійно опрацьовувати різні типи історико-літературних джерел при виконанні регламентованих програмою дисципліни завдань.
- Викладач: Райбедюк Галина Богданівна