Предмет дисципліни – культурно-мистецьке та історичне життя межиріччя Дністра і Дунаю крізь призму індивідуальних характеристик художньої творчості пов’язаних із регіоном письменників; місце і роль доробку знакових придунайських митців слова в загальнонаціональному духовному контексті; шляхи та методи інтегрування літературного краєзнавства в сучасну парадигму гуманітарної освіти.
Метою вивчення дисципліни є ознайомлення здобувачів із системними знаннями про найпримітніші літературно-мистецькі явища Українського Придунав’я в ретроспективному та сучасному дискурсах; розвиток і вдосконалення навичок здобувачів щодо контекстуального аналізу літературно-мистецьких явищ та оволодіння методикою вивчення й фахового опрацювання краєзнавчих матеріалів. Літературне краєзнавство наділене особливим виховним потенціалом і дослідницькими можливостями, тому його ресурси можуть бути використані в позаурочних заходах і в різних видах неформальної освіти.
Результати навчання.
У результаті опанування дисципліни здобувачі знатимуть:
· сутність і структуру дидактичних категорій: «літературне краєзнавство», «урок літератури рідного краю»;
· типодиференційні ознаки мультикультурності регіонального літературного життя;
· основні досягнення культурно-громадських діячів півдня Одещини;
· перебування у регіоні письменників з усієї України;
· художні твори чільних представників літературного процесу Придунав’я та їх мистецький контекст;
· особливості художнього стилю регіональних поетів у межах індивідуальної естетики та в типологічних зв’язках;
· модуси творчої репрезентації образу рідного краю в авторській картині світу поетів Придунав’я;
· місце поетичного доробку придунайських митців слова в історичному та сучасному дискурсах загальнонаціонального літературного процесу;
· методологічні основи та інноваційні методичні технології вивчення літературного краєзнавства в освітніх закладах різних типів.
У результаті вивчення дисципліни здобувачі вмітимуть:
· оперувати категоріальною матрицею поняття «літературне краєзнавство»;
· збирати й аналізувати краєзнавчий матеріал за допомогою традиційних і новітніх методик;
· виявляти найпримітніші літературно-мистецькі факти в етнокультурному просторі межиріччя Дністра і Дунаю;
· інтерпретувати явища літературного краєзнавства з урахуванням його регіональної специфіки;
· об’єктивно оцінювати творчий доробок регіональних поетів з огляду на його естетичну вартість;
· розкривати особливості індивідуальної поетики придунайських митців слова у системній єдності з типологічними художніми явищами етнокультурного та загальнонаціонального літературного процесу;
· самостійно опрацьовувати різні типи науково-документальних джерел при виконанні дослідницьких завдань із літературного краєзнавства;
· використовувати знання з літературного краєзнавства при проведенні уроків літератури рідного краю та виховних позаурочних заходів ув освітніх закладах різних типів.
- Викладач: Райбедюк Галина Богданівна